مصردراحادیث آخرالزمان


 





 

خروج ابقع از مصروشکست اوازسفیانی
 

إذا اختلفت الرايات السود خسف بقرية من قري إرم ، وسقط جانب مسجدها الغربي ، ثم تخرج بالشام ثلاث رايات : الأصهب ، والأبقع ، والسفياني ، فيخرج السفياني من الشام ، والأبقع من مصر ، فيظهر السفياني عليهم "
از علي عليه السلام : زماني كه پرچمهاي سپاه ( در شام ) با يكديگر اختلاف نمايند قريه اي از قراء ، ارم ، در زمين فرو رفته ( بواسطهء زلزله ) وقسمت غربي مسجد آن خراب شده وسقوط مي نمايد . سپس سه پرچم ( وحزب ) اعلام موجوديت كرده ، اصهب ، ابقع ، وسفياني وسفياني از شام ، و ابقع ، از مصر خروج كرده اما سفياني بر آنها پيروز مي گردد .(1)

تحریم اقتصادی مصر
 

" منعت العراق قفيزها ودرهمها ، ومنعت الشام مدها ودينارها ، ومنعت مصر إردبها ، ودينارها وعدتم من حيث بدأتم ، وعدتم من حيث بدأتم ، وعدتم من حيث بدأتم "
سهيل ، از پدرش ، از ابو هريره از رسول خدا صلي الله عليه وآله نقل مي كند كه آن حضرت فرمود : عراق از پيمانه و درهمش ، و شام از پيمانه ودينارش ، و مصر از پيمانه ودينارش محروم ميشود ، ( تحريم اقتصادي مي شوند ) وبرميگرديد از همانجايي كه شروع كرديد وبرمي گرديد از همانجايي كه شروع كرديد وبرمي گرديد از همانجايي كه شروع كرديد(2)

شکست مصری هاازشامی هاوبه اسارت رفتن آنان
 

" إذا ملك رجل الشام ، وآخر مصر ، فاقتتل الشامي والمصري ، وسبا أهل الشام قبائل من مصر ، وأقبل رجل من المشرق برايات سود صغار قبل صاحب الشام ، فهو الذي يؤدي الطاعة إلي المهدي . قال أبو قبيل : يكون بإفريقية أمير اثنا عشر سنة ثم تكون بعده فتنة ، ثم يملك رجل أسمر يملأها عدلا ، ثم يسير إلي المهدي فيؤدي إليه الطاعة ويقاتل عنه "
تبيع ، از كعب ، روايت كرده ، و آنرا به پيامبر ( ص ) نسبت نداده است ، در اين روايت آمده است : زمانيكه مردي در شام وديگري در مصر به حكومت برسند با يكديگر نبرد كرده تا آنكه اهل شام قبيله هائي از مصر را به اسارت مي گيرند ، آنگاه مردي از مشرق با پرچمهاي سياه و كوچك بطرف شام خروج مي نمايد و او همان كسي است كه با حضرت مهدي عليه السلام بيعت كرده واز آن حضرت اطاعت مي نمايد وجنگ مي كند از طرف آن حضرت(3)

تسلط قبطیان بر مصر
 

...وغلبة القبط علي أطراف مصر...
وقبطیان برمصرغلبه وتسلط پیدا خواهندکرد(4)

فرارحاکم مصربه غرب وآغازگرجنگها
 

سيكون رجل من بني أمية مصر يلي سلطانا ثم يغلب علي سلطانه أو ينزع ( منه ) ثم يفر إلي الروم فيأتي بالروم إلي أهل الاسلام ،فذلك أول الملاحم "
از ابوالنجم نقل است كه مي گويد : از اباذر شنيدم كه ميگفت از رسول خدا صلي الله عليه وآله شنيده كه آن حضرت فرمود : بزودي مردي از بني اميه والي مصر ميشود ، آنگاه شكست مي خورد يا اينكه حكومت از او گرفته مي شود ، سپس بسوي روم ميگريزد ، واز آنجا بر ضد مسلمانان لشكر كشي ميكند وآن نخستين جنگ ودرگيري است .(5)

حرکت پرچمهاي قيس در مصر
 

تريد الاكثار أم أجمل لك ؟ فقال : بل تجمل لي ، قال : إذا ركزت رايات قيس بمصر ، ورايات كندة بخراسان
حسن بن جهم مي گويد : از ابو الحسن ( ع ) درباره مسأله ( فرج ) سؤال كردم حضرت فرمود : آنرا بگونه اي مفصل برايت بيان كنم يا بطور خلاصه ، عرض كردم ميخواهم آنرا برايم خلاصه
بيان فرمايي ، حضرت فرمود : ( فرج ) آن زمان است كه درفش هاي قيس در مصر و درفش هاي كنده در خراسان به حركت درآيد(6)
البته توجه داشته باشیدکه قیس هم میتواند غربی ها باشد وهم میتواند فلسطینی ها باشند که از غزه می آیند.

خروج پرچمهاي سبز رنگ از مصر بسوي شام
 

كأني برايات من مصر مقبلات خضر مصبغات حتي تأتي الشامات فتهدي إلي ابن صاحب الوصيات
معمر بن خالد از ابي الحسن ( ع ) روايت كرده كه فرمود : گويي درفش هاي سبز رنگ آميزي شده اي را ميبينم كه از مصر ميآيند تا به شامات ميرسند و از [ آنجا ] به سمت فرزند صاحب الوصيات هدايت ميشوند(7)

قيام فرمانده نظامي در مصر
 

لا يطهر الله الأرض من الظالمين حتي يسفك الدم الحرام . - ثم ذكر أمر بني أمية وبني العباس في حديث طويل - ثم قال : إذا قام القائم بخراسان ، وغلب علي أرض كوفان وملتان ، وجاز جزيرة بني كاوان ، وقام منا قائم بجيلان وأجابته الآبر والديلم‍ ( - ان ) ، وظهرت لولدي رايات الترك متفرقات في الأقطار والجنبات ، وكانوا بين هنات وهنات . إذا خربت البصرة ، وقام أمير الامرة بمصر فحكي عليه السلام حكاية طويلة - ثم قال : إذا جهزت الألوف ، وصفت الصفوف وقتل الكبش الخروف هناك يقوم الآخر ، ويثور الثائر ، ويهلك الكافر ، ثم يقوم القائم المأمول ، والامام المجهول ، له الشرف والفضل ، وهو من ولدك يا حسين ، لا ابن مثله يظهر بين الركنين ، في دريسين باليين يظهر علي الثقلين ، ولا يترك في الأرض دمين ، طوبي لمن أدرك زمانه ، ولحق أوانه ، وشهد أيامه "
ابراهيم بن عبيد الله بن علاء ، از پدرش از امام صادق عليه السلام وآن حضرت از علي عليه السلام نقل كرده كه فرمود : خداوند زمين را از ستمگران پاك نخواهد كرد تا آنكه خون حرامي ريخته شود ، سپس حضرت برنامه بني اميه وبني عباس را در حديثي طولاني ذكر كرده ، سپس فرمود : زمانيكه شخصي از ما در خراسان قيام كرده وبر سرزمين ، كوفان وملتان غلبه نمود واز جزيرهء بني كاوان گذشت ونيز شخصي ديگر از ما در جيلان قيام كرده و قبائل ، آبر و ديلمان به او بپيوندند ، و براي ياري فرزند من ( مهدي ) پرچمهاي ترك بطور پراكنده در گوشه وكنار جهان در ميان كم وبيش مشكلات به اهتزاز در آمد وزماني كه بصره خراب شده و رئيس امارت و حكومت در مصر قيام كند ، سپس حضرت حكايتي طولاني را ذكر كرد ، و فرمود : زمانيكه هزاران نفر تجهيز شده و صفها كشيده شد وشخص بزرگتر ، شخص كوچكتر را بكشد آنگاه شخص ديگري قيام كند و انقلاب نمايد و كافر هلاك شود ، سپس قائم منتظر وامام نهان و ناشناخته كه صاحب فضل و شرف بوده قيام مينمايد و او از فرزندان توست اي حسين ، در حاليكه هيچ فرزندي مانند او نخواهد بود ، در بين ركنين ( بين ركن ومقام در مكه ) با دو لباس كهنه قيام كرده و بر جن و انس غلبه مينمايد و [ انتقام از ] دو خون را در زمين ترك نخواهد كرد خوشا به حال كسي كه زمان او را درك كرده و شاهد دوران آن حضرت باشد .(8)

خروج بافنده بلند قامت در سرزمين مصر
 

...ويخرج الحائك الطويل بأرض مصر والنيل ، قال سلمان فقلت : وما الحائك الطويل ؟ قال : رجل صعلوك ليس من أبناء الملوك ، تظهر له معادن الذهب ، ويساعده العجم والعرب ، ويأتي له منكل شئ حتي يلي الحسن ويكون في زمانه العظائم ....
مردی بلند قدوبافندهای در سرزمین مصر ونیل خروج میکند سلمان پرسید این مرد کیست؟ فرمود مردی بدبخت واز پادشاهان نیست ومعادن برایش کشف میشود وایرانیان واعراب اورا کمک میکنند تااینکه به مقام ومنزلتی خواهد رسید(9)

پي‌نوشت‌ها:
 

1-ابن حماد : ص 77 - حدثنا الوليد ورشدين ، عن ابن لهيعة ، عن أبي قبيل ، عن أبي رومان ، عن علي قال : - وفيها : قال ابن لهيعة ، عن أبي قبيل ، عن أبي رومان ، عن علي قال : ( تخرج بالشام
ثلاث رايات : الأصهب ، والأبقع من مصر ، فيظهر السفياني عليهم ) .
كنز العمال : ج 11 ص 284 ح 31536 - عن رواية ابن حماد الأولي بتفاوت يسير .
2- إسحاق بن راهويه : علي ما في سنن البيهقي .
تفسير القرطبي : ج 8 ص 4 - أوله ، كما في أحمد ، وقال " ومما يصحح هذا المذهب ما رواه الصحيح عن أبي هريرة " .
جمع الجوامع : ج 1 ص 848 - كما في مسلم ، عن أحمد ، ومسلم ، وأبي داود .
كنز العمال : ج 11 ص 131 ح 30913 - كما في مسلم ، عن أحمد ، ومسلم ، وأبي داود .
3-ملاحم ابن طاووس : ص 54 ب 99 - عن ابن حماد ، ما عدا قوله " يكون بأفريقية أمير اثنا عشر سنة ، ثم تكون بعده فتنة " وفي سنده " . . رشدي . . شقر " .بن حماد : ص 85 - حدثنا رشدين ، عن ابن لهيع ، عن أبي قبيل ، عن شفي ، عن تبيع ، عن كعب قال : - ولم يسنده إلي النبي صلي الله عليه وآله .: عرف السيوطي ، الحاوي : ج 2 ص 68 - عن ابن حماد ، وفيه " . . قتل صاحب الشام . . اثنتا عشر سنة ويكون بعده فتنة " .: برهان المتقي : ص 149 ب 7 ح 8 و 9 - عن عرف السيوطي ، الحاوي ، وليس فيه " قتل صاحب الشام " .
فرائد فوائد الفكر : ص 17 ب 5 - عن ابن حماد .
4- مناقب ابن شهرآشوب : ج 2 ص 274 - مرسلا عن علي عليه السلام : - البحار : ج 41 ص 319 ب 114 ح 42 - عن مناقب ابن شهرآشوب ،
5-برهان المتقي : ص 200 ح 6 - كما في عرف السيوطي ، عنه ، ورواه أيضا بسند آخر عن أبي ذر - فيض القدير : ج 4 ص 131 ح 4777 - عن الجامع الصغير- ملاحم ابن المنادي : ص 33
6-الارشاد : ص 360 - علي بن أسباط ، عن ( أبي ) الحسن بن الجهم قال : سأل رجل أبا الحسن عليه السلام عن الفرج فقال : -
غيبة الطوسي : ص 272 - كما في الارشاد بتفاوت ، عن الفضل : - وفيه " إذا تحركت رايات . . بخراسان ، أو ذكر غير كندة " .البحار : ج 52 ص 214 ب 25 ح 68 - عن الارشاد ، وغيبة الطوسي .
7- الارشاد : ص 360 - الفضل بن شاذان ، عن معمر بن خالد ، عن أبي الحسن عليه السلام قال : - كشف الغمة : ج 3 ص 251 - عن الارشاد ، وفيه " . . ميمون بن خلاد " .الصراط المستقيم : ج 2 ص 250 ب 11 ف 8 - عن الارشاد
8-النعماني : ص 274 - 276 ب 14 ح 55 - أخبرنا علي بن أحمد قال : حدثنا عبيد الله بن موسي العلوي قال : حدثنا عبد الله بن حماد الأنصاري قال : حدثنا إبراهيم بن عبيد الله بن العلاء قال : حدثني أبي ، عن أبي عبد الله جعفر بن محمد عليهما السلام " أن أمير المؤمنين عليه السلام حدث عن أشياء تكون بعده إلي قيام القائم ، فقال الحسين : يا أمير المؤمنين متي يطهر الله الأرض من الظالمين ؟ فقال أمير المؤمنين عليه السلام -البحار : ج 52 ص 235 - 237 ب 25 ح 104 - عن النعماني
9-البحار : ج 52 ص 275 ب 25 ح 168 - عن العدد القوية .نفس الرحمن في فضائل سلمان : ص 103 ب 11 - عن العدد القوية .منتخب الأثر : ص 248 ف 2 ب 25 ح 6 - عن دلائل الإمامة
 

منبع:http://mahdiyavar.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :mahdiyavaar